zondag 29 september 2013

WORST, zelf maken OF HET LEREN



WORST MAKEN
Worst maken is leuk en makkelijk. Natuurlijk heb je er een aantal dingen voor nodig die je niet standaard in huis hebt, maar die je wel gewoon kunt kopen. Het zal je verbazen, maar eigenlijk kun je direct aan de slag, zodra je de "snaar" (darm) en het vlees in huis hebt. Om het hele worstmaak gebeuren uit te proberen, zou je het vullen van de darm ook met de hand kunnen doen. Lijkt je dit wel wat, binnenkort laat ik hier op de blog zien hoe je dat kan doen.

WAT HEB JE NODIG?

1. Iets om het vlees te malen, handmatig of met machine
2. Iets om de worst te stoppen, handmatig of met machine
3. Darmen, schoon op een kaartje bij de slager te koop
4. Vlees, ik neem standaard verhouding 1000 vlees, 250 buikvet.
5. Specerijen

VLEES MALEN MET DE HAND


Voor de Porket heb je Spierballen nodig. Als je moeder of oma er niet nog een heeft staan, kun je hem ook goed op marktplaats vinden of gewoon via internet kopen. Als je het extra vultuitje er op doet, kun je er ook zo de worst mee vullen. Ik zou hem links laten liggen en gaan voor een electrische opdonder. Gemak dient de mens en worst maken is al ambachtelijk genoeg.

Met de Machine

Met je Kitchenaid of andere keuken machine.
Heb je geen opzetstuk, kijk op Ebay of Marktplaats, of op Overstock.com (daar kocht ik mijn kitchenaide voor 1/6 van de Nederlandse prijs)

Machine kopen?

In Duitsland noemen ze deze Fleischwolf, hij vreet ook inderdaad je vlees zo op, maar het komt er altijd weer mooi gemalen uit. Koop er absoluut een met meer dan 1500 wat, anders loopt hij geheid vast als je er vet vlees in stopt. Ergernis Nr.1. Doe een van de vultuitjes er op et voila: De worst vliegt je om de oren.

TIP

Duitse Vergelijkingssite
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/10632.html
Bijvoorbeeld op het moment dat ik deze blog schreef was de Klarstein Edelstahl Fleischwolf te koop voor nog geen 50,00, met maar liefst 2800 watt. 

WORST VULLEN


Met de hand
Het heeft wel iets, dat handmatige worstvullen. Ik heb een
Kaiser Wurst Füller omdat cursisten zo gemakkelijk kunnen zen wat er gebeurd en er direct mee aan de slag kunnen. Wil je met je kinderen aan de slag, is dit een top veilig apparaat. Kinderen vinden worst maken super leuk en zo leren ze ook nog eten. Want wie lust er nu niet zijn eigen gemaakte (gezonde) worst?

Met de machine

Met het hulpstuk voor de Kitchenaide gaat het  super snel. Kijk op Ebay of marktplaats. Anders even naar Overstock.com. Zoek naar: Meat Grinder Attachment for KitchenAid plus filler


KEUKEN MACHINES
Kitchen Aid Professional 600 6-quart Stand Mixer info
Het is handig als je een goede keukenmachine hebt. Als je slim bent koop je een machine die alles perfect kan doen. Ik hoor je al denken "ja hoor even een keuken machine aanschaffen" Maar dat valt echt reuze mee. Ik ben al jaren fan van de KitchenAid. Niet die hippe trendy kleine opdonder die je overal in alle kleuren kunt kopen. Nee, ik ben gevallen voor het grote professionele model dat ik rechtstreeks uit Amerika liet overkomen en bestelde per internet bij Overstock.com. Voor een kleine E425 euro had ik deze alles-kunner, extra onderdelen, incl. btw en verzending. Het allerleukste: hij kost de helft en kan veel meer dan het in europa verkrijgbare standaard model, of het zgn. Professional model, dat alleen iets groter is, maar verder gelijk. Geloof het of niet, maar met deze Amerikaanse reus zou je zelfs beton kunnen mixen. Deze stoere krachtpatser is mijn steun en toeverlaat bij al mijn avonturen in de keuken. Uiteraard moet je wel even wat toepassen ivm het andere wattage, maar dat is heel erg simpel opgelost met een transformatortje. Wil je meer weten waar je een betrouwbare 2e hand transformator kunt bestellen, mail maar even.

HET WORSTMAKEN ZELF

Aangenomen dat je geen vegetariër bent (er is kunstdarm verkrijgbaar) kun je darm van varken, rund of schaap gebruiken. De dikte van je worst bepaald eigenlijk welke darm je wilt gebruiken. Hoe groter het beest, des te dikker de worst, maar dat is logisch.





 Super mooi wildzwijnsvlees, malen, vet snijden, malen, mengen en koelen, darm om tuit, worst vullen, Twirlen, Tadah! Lekker.


   
Darm, of te wel " snaar" koop je tegenwoordig geschoond en keurig opgerold op een kaartje bij de slager, tenminste als je hem lief aankijkt en zegt dat je zelf worst gaat maken. Hij vraagt daar een paar euro voor. Ik kreeg er een smakelijke verhandeling bij wat ik wel en vooral ook niet moest doen. Bij het worst maken zijn een drietal zaken heel belangrijk. Persoonlijke hygiëne, temperatuur en zout. Bij braadworst is het zout verhaal eigenlijk alleen maar een smaak verhaal. Maar zodra je worst verder gaat behandelen als drogen, fermenteren, roken of anders, kan het een letterlijk drama worden als je je niet aan de "zout regels houdt. Je eigen worst maken is leuk, maar je wilt waarschijnlijk niet dat je schoonmoeder, laat staan jezelf het loodje legt na het eten van je eigen fabricaat.

Verderop in deze blog een aantal van mijn favoriete worst soorten en hun recepten. 
De venkelworstjes zijn zo verfijnd van smaak dat ze eigenlijk verboden zouden moeten worden want ik kan er kilo's van op. De Barese is door de tomaten pure en Parmezaanse kaas een iets pittiger geval, dat kort geblancheerd in witte wijn en daarna goudgeel gebakken goed samengaat met een verse salade, of in een Pasta schotel. Kortom, vijf heerlijke verse braadworstjes die je prima in kunt vriezen voor een later moment. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen